Rabu

Buying cheaper or smarter

Assalamualaikum

Terbaca kat suratkhabar pasal kedai 1Malaysia. Aku tak pernah pergi kedai 1Malaysia ni. So aku pun tak pernah beli barang dia dan tak tau setakat mana kualiti barangannya. Dengar kata Mydin punya tender.

Macam-macam jugak feedback yang aku dengar. Ada yang positif dan ada yang negatif. Ada yang kata barangan kat kedai tu takdelah murah macam yang dihebohkan. Sama ada murah sikit dan ada yang lebih mahal dari harga barangan di pasaran.
Aku pernah jugak beli barang cap jayen, kafu dan sebagainya. Most of the time aku rasa walau pun barang tu murah, tapi kualitinya tak up to standard. Contoh macam sabun basuh pinggan. Bila nak cuci pinggan, kena guna banyak baru bersih pinggan. So akhirnya aku guna banyak dan beli lebih kerap. Tak jimat jugak. Sama jugak dengan barang lain. Ada la beberapa barang yang aku rasa berbaloi. Macam biskut lemak kafu sedap. Megi kari ekonsep pun not bad. Mostly makanan. Ada yang ok ada yang tak ok. Biasa la.

Aku setuju dengan apa yang dikatakan sebagai "you get what you pay" ke apa tah lebih kurangnya. Tapi aku tak berapa nak setuju bila orang anggap beli barangan yang murah sebagai langkah untuk berjimat.

Aku rasa instead of beli murah, aku prefer beli dengan bijak. Memang tak boleh apply pada semua barang. Tapi at least aku dapat berjimat dan menikmati barang yang berkualiti. Contoh macam ubat gigi. Dengan membeli secara bijak, aku spend lebih kurang RM3-4 sebulan untuk ubat gigi. Sabun basuh pinggan lebih kurang RM3. Pewangi ketiak tak sampai RM3. Dan yang penting. Aku tak perlu sacrifice kualiti barang. Serta ketiak yang lebih wangi dan sihat. Hehehe..

Hati-hati beli barang waktu SALE. Personal experience. Aku beli mixer waktu tak SALE harganya RM69.90. Aku pegi jasko, diorang kata SALE, tapi harga mixer tu RM69.90. Kononnya harga asal adalah RM80+.

Macam mana korang berjimat?

Daa

13 comments:

Unknown berkata... [Reply]

bagi aku,kalau barang seharian,oklah cari yg takde brand..tapi kalau brg elektrik atau brg yg nak pakai lama,baik cari yg ada brand..org kata alah membeli memang memakai...tp aku jarang beli cap tesco ke apa ke kecuali tisu ke...itu memang nak pakai buang kan...hehehe

Unknown berkata... [Reply]

@Ila, tapi ada setengah2 barang letrik ok..macam tv aku.. cap mizuno..ko penah dengar? hahaha..5 tahun gak aku pakai.. 36 inci..besar gedabak sama berat ngan aku..harga rm400..

mummY daniSha berkata... [Reply]

aku carik tempat yg murah...aku beli pampers huggies dekat family store baru 30.90..kalau dekat jusco,giant rm 44 rgt..mydin pun 32.90....susu aku beli kat situ gak...kalau kat jusco setin rm52.90,mydin rm50.90 kat familystore aku beli dgn rm45.90 murah 5 rgt dr mydin..giant...tu baru setin...jadik aku dapat jimat lebih nak dekat 100 rgt jugak dgn beli kat family store...padehal barang & kualiti yg same huhu

Anamarza berkata... [Reply]

Kalau brng makanan, memula tgk halal tak halal, pastu tgk kuantiti vs. harga, pastu tgk keperluan vs. kehendak, mahal atau murah belakang kira sebab yg mahal tak semestinya kena ngan selera kita dan yg murah belum tentu kualiti nya elok. sbb tu susah nak bertukar jenama kalau dah suka ngan satu jenis tu beli yg tu je, jarang sgt nak mencuba yg barunya.

anumuchan berkata... [Reply]

kdg2 ckp je sale..tp sama mcm kes dkt atsa ni la..jual balik harga sebenar yg konon2nya sale..huhu..kdg2 beli satu bnda tu yg mahal sikit tp kualiti bagus lg ok kan..sbb boleh tahan lama..huhuu

misya berkata... [Reply]

kadang2 yang ada jenama lg jimat,sebab guna sikit dan tahan untuk sebulan

faraherda.razalan berkata... [Reply]

Sy klu bab brg dapur mmg tak suke nak amalkan konsep;

SELAGI ADA YG LAGI MURAH, SELAGI TULAH BELI

Dah pnh terkena. Beli dishwasher yg murah. Setengah bulan dah abis. Bila beli yg ada brand yg slalu kua TV, 2 bulan ley tahan.

Mcm diapers, sy tak rugi beli yg agak mahal sbb thn lama sket pakai. Anak pun tak kena rashes.

Bukan nak berlagak beli brg mhl. Sy punye gaji pun ala-ala je. Kalau sbb nak jimat tp dlm sebulan kena ulang-alik beli 2,3 kali gak mende yg sama....apa yg bijaknya?

Kan? Kan?

Unknown berkata... [Reply]

@mummY daniSha, kadang2 hypermarket ke supermarket ni gebang je lebih..actually harganya memang rm30.90..saje dia naik2 kan harga so that bila jual harga asal rm30.90 nampak macam tengah sale.. teruk kan..

Unknown berkata... [Reply]

@Anamarza,setuju sangat.. tapi pada saya murah tak semestinya tak elok..

Unknown berkata... [Reply]

@アヌムちゃん, betul anum..banyak kes macam tu..saya naik ngeri nak berbelanja masa sales..takut kena tipu je..

Unknown berkata... [Reply]

@misya, setuju misya.. macam tu panggil lebih ekonomi.. sebab dari segi harga mungkin lebih mahal..tapi since ianya berkualiti.. boleh guna lebih lama.. so lebih jimat sebenarnya..

Unknown berkata... [Reply]

@Fara, betul..kadang2 kita rasa bila beli barang murah lebih jimat..tapi sebenarnya tak sebab kita compromise dengan kualiti barang tu..so end up kita terpaksa pergi kedai 2-3 kali sebulan.. minyak kereta lagi..

emarieys berkata... [Reply]

dulu selalu ke tesco dan care4..tp sejak ada NSK kat sanalah kami berbelanja..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com