Isnin

Home Remedies

Home remedies

Bergantung pada simptom, saya gunakan gabungan pemakanan berbeza. Dan home remedies ni saya akan start earliest possible, kalau boleh first sign of symptom tu terus start remedies. Jangan tunggu sampai dah demam melarat larat. 

Basic. 
Kalau anak demam, memang automatik saya bagi bubur. Especially kalau tak ada selera makan. Bubur saya suapkan. Even kalau muntah. Saya akan suap 3 sudu. Dan lepas 15 ke 20 minit, ulang suap. Sort of paksa jugak la. 😅😅😅

1. Bubur dengan bawang putih, halia yang banyak. Tambahan apa apa sayur yang sesuai dan available. Kaki ayam untuk protein. Tambah minyak kelapa dara. Biasanya saya tak buat banyak. Segenggam beras je untuk seorang anak. 

2. Minyak kelapa dara - Pengalaman saya, batuk dengan selesema cepat lega. Inflammation pun cepat surut. Masa kecik memang pakai syringe kena paksa. Dah besar ni pandai mintak sendiri pulak. 

3. Apple cider vinegar - ACV ni baunya memang kuat. Biasanya anak tak tahan baunya, tapi paling bagus kalau nak rawat masalah tonsil atau keradangan di tekak. Saya campur acv dengan madu dan sedikit air sejuk untuk legakan tekak. 

4. Madu dan bawang - Bawang besar dihiris nipis dan tuangkan madu layer demi layer. Biar 10 minit, suapkan 1, 2 sudu besar. 2 ke 3 kali sehari. Sangat baik untuk batuk. Selain dari guna bawang, boleh ganti halia atau lemon. 

5. Nanas - Sangat sangat recommended untuk batuk. Dimakan begitu saja atau jus. Biasanya saya potongkan dan makan macam tu saja. Latest, saya cuba cicah dengan serbuk ascorbic acid. Sedap. 

6. Kunyit - Sangat bagus sebagai anti inflammatory. Buat goreng goreng kunyit atau tambahkan sikit dalam bubur atau nasi. Kalau untuk diri sendiri, saya buat air kunyit letak sikit asam jawa. 

7. Teh halia - Rebusan halia bagus untuk perut tak selesa dan untuk masalah respiratory. 

Cukup la tujuh dulu. Satu lagi, biasanya kalau batuk teruk, saya buat minyak bawang putih. Sapukan di dada, belakang, betis dan tapak kaki. Dan extra satu, saya juga suka bancuh vitamin C serbuk untuk minuman. 

Alhamdulillah. Setakat hari ni, asbab kaedah ni Allah bagi kesembuhan. Anak anak, kami berjaya elak dari bagi ubat dan antibiotik dah 5,6 tahun jugak la. Anak anak tak pernah kena duduk hospital sepanjang hayat diorang (lupa, kecuali Aqil sebab patah tangan) Biasanya anak demam, saya tak tengok suhu, saya tengok simptom. So di rumah kami dah tak simpan termometer. Kalau tak nampak simptom yang jelas punca demam, anak tak aktif, saya akan bawa ke klinik untuk proper diagnosis. 

Disclaimer : Sila rujuk doktor kalau tak pasti ya. Kaedah di atas bukan untuk menggantikan nasihat doktor. 

#jomsihat #homeremedies #demam

0 comments:

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com