Rabu

Tips Ramadhan : Perencah frozen dan kaedah menjimatkan masa memasak juadah berbuka

Assalamualaikum

Since beberapa tahun sudah, kami cuba sedaya upaya mengelakkan diri dari membeli dari bazaar ramadhan. Selain dari faktor ekonomi, kami juga masak sendiri untuk kepuasan peribadi. Masak sendiri lebih terjamin dari segi kebersihan. Tahu sajalah, kadang kadang beli kat bazaar ramadhan bukannya sedap sangat. Sudah la mahal. Silap silap dapat yang basi. Terbantut selera nak berbuka..

So salah satu usaha aku nak menjimatkan masa memasak untuk berbuka puasa adalah dengan menggunakan perencah frozen yang dibuat sendiri. Aku akan plan nak masak apa bagi sepanjang minggu. Kemudian barang keperluan dibeli berdasarkan senarai bahan tu. Lepas tu just prepare perencahnya. Yang mana nak ditumis, tumis dan sejukkan dulu sebelum dipacking dan masuk dalam freezer. Bila hari nak masak tu, sebelum pergi kerja letak kat bahagian sejuk, dan bila balik tinggal nak masak dengan ayam, daging atau ikan dan masukkan santan sekiranya perlu..

Tahun ni, antara perencah masakan yang muncul dalam senarai aku adalah makanan kegemaran aku la.. Hahaha.. Alasan mengidam makyong kan....

Perencah frozen yang bakal jadi hidangan
(1) Sup - Tumis siap siap. Bila nak gunakan, just high pressure ayam/daging dalam pressure cooker dan masukkan perencah yang dah siap tumis tu. Tambah la kentang ke apa. Shujin tak suka letak kentang dalam sup. Tapi kadang kadang aku masuk jugak untuk anak-anak

(2) Kari/Kurma - Biasa lah, just tumis siap siap. Bila nak guna tambah ayam, ikan atau daging dan masukkan santan..
Ungkep mak aku
(3) Ungkep - Peberet aku!! Just tumis siap siap perencah ungkap dan masukkan ayam bila nak guna

(4) Rendang - Jarang gila kot aku buat rendang. Tapi alasan bulan puasa ni aku nak buat rendang.

(5) Gulai ayam - Gulai ayam mak ni peberet aku jugak. Dah buat sekali. Agak kurang sambutan.. sobs.. Maybe sebab pedas kot. Tapi boleh la.. Demi ibu berpuasa

(6) Ayam percik kelantan - Yang ini dah lama shujin cakap nak makan. Aku pun jadi teringin nak makan bila masuk bulan puasa. Ayam dinyah beku dan perap masa sahur. Bila masa nak berbuka just masak dengan pemanggang ajaib sambil disapu sapu dengan kuah yang dah disejuk bekukan.

(7) Cili kisar siap tumis untuk buat aneka sambal

(8) Bawang kisar untuk masak sayur sayuran. Yang mana tak perlukan kisar kisar tu aku just kopek kulit siap siap dan bungkus dalam kertas. Tak perlu basuh. Bila nak guna baru basuh. Tak perlu frozenkan lah. Just simpan kat dalam peti sejuk. So jimat sikit masa kat situ..

Tinggi tak cita-cita perempuan mengandung ni. Hahaha..
Pressure cooker kami yang banyak berjasa
Tapi satu benda yang memang akan bekerja keras sepanjang bulan ramadhan ni adalah pressure cooker. Sebab ianya banyak menjimatkan masa memasak aku. Kalau nak masak nasi tu just 5-6 minit. Nak rebus rebus daging bagi cepat empuk pun guna tu. Silap silap segalanya aku masuk dalam tu. Hahaha...

Tu belum senarai kuih muih yang aku nak frozenkan supaya mudah nanti. Tinggal nak goreng atau panaskan saja..

Apa plan korang untuk menu ramadhan kali ni..?

Daa

13 comments:

cahayahidupku.blogspot.my berkata... [Reply]

Good idea dear... sejujurnya akak selalu beli kat bazar ramadan jer.. sesakali jer masak.. tapi utk sahur memang masak sendirilah kan..

Dr K berkata... [Reply]

yup..prepare awal2 segala benda yg boleh frozen...tak berbaloi selalu ke Param..

Ungkep tu mmg unik la nama dia...teringin nak try

cik imm berkata... [Reply]

hebatnye idea ibu mengandung ni hahah..peti sejuk imm wajib ade stok sambal tumis frozen.husband suka makan bersambal,ikan sambal, sotong sambal, terung sambal.kalu boleh seme nak disambalkan.
tahun ni berazam nak elakkan diri gi bazar ramadhan jugak..

asyifamustaffa berkata... [Reply]

Periuk ajaib !!! :)

uncle gedek berkata... [Reply]

Oooo... ingatkan frozen kartun tadi...

Misz-ella berkata... [Reply]

Haha .. uncle gedek jahat!!

Rai, ni namanya Work smart,

SalbiahM berkata... [Reply]

bagus tips ni...bukan takat bulan ramadan, bulan lain-lain pun boleh guna untuk jimat masa. khasnya yang bekerja..huhu

Irfa berkata... [Reply]

BAGUS TU

Unknown berkata... [Reply]

Saya pun dah 2 tahun kot tak pegi param..sebab membazir sangat3..makan kdg2 x abis..pastu kdg2 belum makan dah basi..

Tapi saya tak penah lagi buat frozen ni..mmg masak je..lama gilee..hehe..

Nak try laa buat frozen tahun ni, walaupun dah jadi wahm..jimat jgk masa kan..jimat duit tentu sekali..hehe

Tie HT berkata... [Reply]

betul yang beli belum tentu bagus
kalau nak tebeli pun pegi kat param yang kecik2
yg beso2 ni kerap kena makanan takde kualiti

Mar Mansor berkata... [Reply]

biasanya bahan je dah siap2 kisar..
kalo sambal tu memang selalu buat frozen senang nak bakar ikan ke kan..

Cik Lily Putih berkata... [Reply]

dah 3 ari tak pi bazaar ramadhan, semua masak sendiri je

PetakBunga berkata... [Reply]

wah.. kagum sgt lah.. aku..
bolh tiru mna yg dapt ni..hi..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com