Khamis

LEGO® Pre-Order : List 4

::: Dicatatkan oleh Shujin :::

Aku mulakan listnya dari yang paling murah. Semua set cuma ada satu sahaja. So, siapa cepat dia dapat. Walaupun kitorang perkenalkan lego kat Aqil masa umur dia 3 tahun dan dia dah boleh buat sikit-sikit through that year, aku cuma nak ingatkan bahawa syarikat LEGO® sendiri menyarankan bahawa lego sesuai dengan kanak-kanak berumur 4 tahun ke atas.
Formatnya begini,

1 - Nombor set dan nama set.

2 - Butiran mengenai berapa pieces parts yang sepatutnya ada dalam set lengkap, berat set lengkap dan bila set tersebut dikeluarkan oleh syarikat LEGO®.

3 - Apa yang tak terkandung dalam set yang diorder. Biasanya parts, minifig, aksesori, kotak, manual dan sticker. Apa yang tak ditulis, sepatutnya ada. Contohnya kalau aku tulis "Takde kotak", maksudnya kotak je yang takde. Parts cukup, minifig ada, aksesori ada, manual ada, sticker pun ada laa tu. Untuk yang ada kotak, korang boleh pilih untuk mintak kotak tapi, aku tak galakkan sebab ia akan menambah berat bagi order dan susahkan proses pembungkusan which menyebabkan kos penghantaran korang meningkat. Still, its your choice.

4 - Harga set tak termasuk postage. Postage minimum (250g) untuk traceable package ialah +/-RM50, manakala flatrate box (untraceable) ialah +/-RM30. Aku akan suruh provider muatkan sebanyak set yang mungkin pada kos penghantaran sejimat mungkin mengikut order dan permintaan korang. Ikut pengalaman aku, traceable package ambil masa dalam 2-4 minggu untuk sampai. Flatrate box ambil masa seminggu sahaja. Still, depend on how efficient orang terlibat buat kerja. Untuk maklumat lengkap serta rujukkan sendiri tentang postage, boleh layari web USPS sendiri di http://ircalc.usps.gov/Mobile/Default.aspx. Handling fee ialah USD2.00.

List 1-4 adalah dari kedai yang sama. So, combine shipping is possible.

Seperti yang dijanjikan, ini senarainya :


7665 Republic Cruiser (Limited Edition - with R2-R7)
Set lengkap mengandungi 897pcs, berat 1755g, dikeluarkan pada tahun 2007.
Takde 3pcs (1 Dark Red 1 x 1 dish, 1 Red 1 x 1 Brick with Hole, & 1 Red Locking Hinge Plate with one finger on end), minifig dan kotak.
RM231.22
Aku ada set ni. Mostly partsnya berwarna merah. Set asal ada satu pod (pesawat kecil) kat bahagian depan. Bila ditarik picunya, pod tu akan dilepaskan. Kat bahagian depan set ni pulak ada bridge (bilik kawalan) untuk pilot. Setiap bahagian sisinya boleh dibuka (menggunakan hinge/engsel) untuk access bilik rehat, bilik operator dan bilik senjata. Ada bahagian pemegang (smart carry) kat tulang bahagian atas tengah cruiser supaya mudah dibawa kemana-mana. Binaan Republic Cruiser ni teguh, tak mudah pecah. Panjang set ni lebih kurang 2 kaki dan lebarnya hampir sekaki. Aku rekomen set ni sebab set ni ada banyak ruangan dan ia kukuh. Dan bila nak bina bentuk-bentuk lain, dia ada banyak parts. Parts yang takde pun bukan parts yang penting so, tak beri kesan yang besar pada bentuk asal.


7264 Imperial Inspection
Set lengkap mengandungi 333pcs, berat 804g, dikeluarkan pada tahun 2005.
Takde 5pcs (3 boat studs, 1 antenna dan 1 1x1 brick with studs on 2 sides), minifig, kotak dan manual. Sedikit kekuningan.
RM231.22
Takde banyak yang aku boleh cakap pasal set ni sebab aku takde. Yang paling dekat yang aku ada ialah Imperial Landing Craft (kapal pengangkut yang besar dalam set ni) tapi dalam binaan yang diperbaiki. Jujurnya aku suka parts dari set ni. Ada banyak parts bersaiz besar.


7679 Republic Fighter Tank
Set lengkap mengandungi 585pcs, berat 900g, dikeluarkan pada tahun 2008.
Takde minifig dan manual.
RM269.35


7237 Police Station
Set lengkap mengandungi 570pcs, berat 2240g, dikeluarkan pada tahun 2005.
Takde 4pcs (White Brick, Round 2 x 2 x 2 Robot Body - with Bottom Axle Holder x Shape + Orientation and 2x Yellow Turntable 2 x 2 Plate, Complete Assembly with Light Bluish Gray Top), minifig dan kotak. Sticker dah dipasang dan dalam keadaan kurang baik.
RM269.35
Satu lagi set balai polis. Set ni kat luar berharga RM960. Kalau beli set baru secara online RM850. Set yang aku post ni set yang dah digunakan. Cuma 4pcs yang takde. Satu brick badan robot starwars (R2-D2), minifig dan dua keping plate boleh pusing je. Dapat dengan harga 1/3 dari set baru dikira murah ke tak? Bagi aku, plenty of good.


7671 AT-AP Walker
Set lengkap mengandungi 383pcs, berat 729g, dikeluarkan pada tahun 2008.
Takde minifig dan kotak.
RM269.35


7260 Wookiee Catamaran
Set lengkap mengandungi 361pcs, berat 946g, dikeluarkan pada tahun 2005.
Takde 3pcs (2x Dark Bluish Gray Bricks 2x6, one reddish brown propeller), minifig dan kotak. Manual bukan dalam keadaan baik.
RM269.35


4482 AT-TE
Set lengkap mengandungi 634pcs, berat 1505g, dikeluarkan pada tahun 2003.
Takde 30pcs dan minifig. Muka depan manual terkoyak.
RM269.35


7249 XXL Mobile Crane
Set lengkap mengandungi 518pcs, berat 1832g, dikeluarkan pada tahun 2005.
Takde 6pcs (Dark Bluish Gray Tile, Modified 1 x 2 with Handle, Light Bluish Gray Tile, Modified 1 x 2 with Handle, Trans-Orange Plate, Round 2 x 2 with Rounded Bottom (Boat Stud), Yellow Brick 2 x 2 Corner, Yellow Cone 2 x 2 x 2 - Completely Open Stud, Yellow Technic, Pin Connector Round (Pin Joiner Round)) minifig dan kotak.
RM289.04
Pastinya budak lelaki sukakan set ni. Set ni berharga RM1800 kat LEGO@ Fair hari tu. Dijual dengan harga RM289.04 sebab used dan hilang 6 parts kecik je. Considered sangat murah. Belek-belek haritu, set ni gunakan banyak jugak parts technic. Aku rasa impressive sebab binaan ni dibuat pada skala fit to figure (saiz untuk minifig) yet sangat detail. Sangat baik sebagai perhiasan dalam rumah. Aku sendiri pun teringin set ni. Kalau sebagai mainan, aku rekomen umur 9 tahun ke atas.


4504 Millennium Falcon (Redesign), Blue box
Set lengkap mengandungi 971pcs, berat 2300g, dikeluarkan pada tahun 2003.
Takde 11pcs, minifig, manual dan kotak.
RM346.85
Baik cerita Star Wars, game Star Wars, model Star Wars, aku tak pernah minat Millenium Falcon. Tapi bila set lego Star Wars, aku terpaksa mengaku yang Millenium falcon ni best. Walaupun parts dia tak sebanyak set Imperial Star Destroyer, tapi cukup untuk buat pemilik dia layan main untuk berbulan lamanya. Mixture parts dari pelbagai jenis buatkan combination tak habis-habis. Recommended untuk orang yang baru berjinak dengan lego.


6211 Imperial Star Destroyer
Set lengkap mengandungi 1339pcs, berat 2509g, dikeluarkan pada tahun 2006.
Takde 4pcs (1x Black Slope 30 1 x 1 x 2/3, 1x Black Technic, Axle and Pin Connector Perpendicular Double, 2x Dark Bluish Gray Tile, Modified 1 x 1 with Clip, 1x Light Bluish Gray Plate 6 x 14), minifig dan kotak. Beberapa parts comot.
RM423.94
Aku ada set ni. Sangat besar. Untuk budak 6 tahun macam Aqil, susah nak main angkat-angkat. Dah laa parts dia banyak, besar-besar pulak tu. Harganya kat luar atau online sama-sama tak kurang RM2000. Ya, aku tak salah tulis, dua ribu ringgit malaysia. Fungsi dan partsnya yang pelbagai, si kecil takkan bosan. Sangat best, sangat recommended. Model asal ada bridge (bilik untuk kapten dan pilot kawal Imperial Star Destroyer), sebuah bilik enjin, tempat untuk buang bom yang besar (boleh tarik picu dan bom jatuh), kawasan untuk operator main-main dengan komputer diorang, tempat untuk Darth Vader (ketua jahat Star Wars) berehat dan beberapa ruangan lagi. Beberapa bahagian set ni boleh dibuka (menggunakan engsel/hinge) supaya boleh main-main kat bahagian dalamnya. Kat atas Star Destroyer ada bahagian blaster yang korang perlu jentik dan peluru dia memecut keluar. Ada bahagian pemegang (smart carry) supaya set ni boleh di pindahkan sesuka hati. Selain tu, Imperial Star Destroyer ni boleh membentuk beberapa model lain dari siri Star Wars.

Proses ordernya mudah. Korang bagitau aku korang nak set mana dengan cara komen kat blog, sms atau whatsapp kat nombor aku atau Rai (012-6894617/012-6894317). Bila nilai terkumpul dah hampir RM500, aku akan mintak provider buatkan invoice. Invoice tu aku akan emailkan kat korang bersertakan jumlah bahagian masing-masing. Lepas korang bank-in kat aku jumlah yang korang perlu bayar. Aku proceed dengan order. Tunggu lego korang sampai. Aku pos kat korang atau korang datang pick-up sendiri. Senang?

Bila set sampai, disarankan supaya cuci/sterilize dahulu. Sebab si kecil yang banyak gunakan, plus kita tak tahu apa yang dah dilalui oleh lego tersebut. Untuk kami, even beli barang dari Toy's R Us (which barangnya masih dalam kotak pun), kami akan cuci/sterilize dahulu. Just langkah-langkah keselamatan anak-anak. Kalau nak suruh aku tolong sterilizekan pun boleh (bagitahu aku bila barang sampai), tapi paling baik kalau korang buat sendiri kat rumah.

Sekali lagi aku nak ingatkan, aku cuma menolong komuniti. Sabda nabi "sesungguhnya manusia yang lebih baik itu adalah manusia yang paling banyak membawa kebaikan pada orang lain". Aku bukak pre-order ni sebab ada banyak feedback yang cakap pasal berminat dengan lego tapi harganya mahal dan tak berbaloi beli bila partsnya hilang. Since ada peluang macam ni, aku bukak hanya untuk korang.

Habis. Untuk list 1-4 ni depend kat order dari korang baru aku proceed. So takde dateline lagi. Dengan aku, ada beberapa list lagi. Tapi list tu dari provider yang lain, jadi tak boleh combine shipping. Untuk orang yang dah ada basic binaan lego, biasanya beli parts lebih baik. Sebab dah tahu apa yang diperlukan dan apa yang diorder. Untuk orang yang nak beli dengan lebih murah pun ya jugak. Esok dan minggu depan mungkin aku akan tulis entry untuk sesiapa yang nak beli parts pulak. Aku sendiri ada order dari kedai parts tu dan dah ada pun barang dalam shopping cart. Aku akan proceed order paling lambat 15hb Feb 2014. Kalau ada yang berminat, boleh order sebelum tarikh tu.

3 comments:

wahida berkata... [Reply]

ya Allah nok, lama giler aku tak BW...sekali masuk sini ingatkan salah blog tadi...rupanya mmg betul lah blog ko...kalau bercerita pasal lego ni, betul lah blog ko...heheh..


miss u bebeh...

lieyalatif berkata... [Reply]

menarik la rai....ni kalo boboy2 sure suke ni...boleh buat koleksi dlm bilik tdo kan....comel jek tersusun....baru nampak stylo...ni kene tgu dayyan besar sikit nie, pasni leh ajar die main lego plak....

Zayani Zulkiffli berkata... [Reply]

macam best je.

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com