Jumaat

Hak pembayar cukai

Assalamualaikum

Semalam company aku invite bank punya reps untuk cerita tentang income tax. Aku pun attend la jugak. Actually tak banyak input baru daripada talk tu sebab employment tax adalah yang paling restricted sekali. Sebab tu sebenarnya jadi pekerja makan gaji paling kesian sekali. Sebelum dapat gaji dah kena bayar kerajaan. Lepas tu bayar bank. Last sekali baru bayar diri sendiri. Tu pun belum tentu dapat beli apa yang kita nak.

Antara input menarik tentang peraturan baru berkenaan dengan income tax pada tahun 2012 adalah

(1)    Tax office kena bayar tax return dalam masa 90 (efiling) atau 120 (manual filing) hari selepas kita file kan tax. Kalau tak diorang kena bayar 2% interest per annum. That's explain kenapa tax return aku cepat gila dapat, while suratnya tak pernah sampai pun. Hehehe.

(2)    Takde import duty untuk kereta hybrid dan kereta elektrik sampai 2013. So kalau ada sesiapa berangan nak beli Honda CRZ (aku la tu) ke, Toyota prius ke... Honda Insight ke...baik beli dalam tahun ni. Honda CRZ sekarang dalam RM120k. Duti import biasanya sekali ganda harga kereta. So by next year harganya dah jadi RM240k. Arghhh..Shujin..Saya mahu itu (walau pun sebenarnya takde lesen..nak drive ke kedai je boleh? Hehehe)

(3)    Education fee untuk sekolah rendah dan menengah adalah percuma! (kata orang tu "maklumlah..tahun ni nak ada election..haha..can't agree more about tis)

(4)    Employer contribution bagi EPF naik kepada 13% bagi pekerja yang gajinya kurang RM5000.

Ada lagi yang lain..tapi kurang interesting bagi aku sebab aku takde kena mengena sangat pun.. Hehehe.. Dan yang paling tak berguna adalah goes to!! Jeng jeng jeng..

My first home Scheme. Hehehe. Diorang tambah limit bagi rumah tu dari RM220k kepada RM400k. Ini adalah clarification dari bank officer sendiri. Tak banyak bank yang sanggup nak participate dalam skim ni kerana bagi mereka yang gajinya RM3k ke bawah, kurang mampu nak bayar rumah harga RM200k ke atas. For them sama ada orang tu nak kena bayar deposit tinggi atau pun memang kena cari rumah yang lebih kecik (read:murah) sebab nak bayar monthly installment yang besar bukan satu option. So untuk qualify bagi skim ni adalah sangat tricky.

Apa pun itu pendapat peribadi aku.

Jawapan bagi perumpamaan dalam entry sebelum ni adalah : rahsia. Hehehe. Tapi takde kena mengena dengan family aku. Aku takut kalau jawab nanti blog ni menerima nasib yang sama macam blog AididMuadib...hahaha..

Daa~

11 comments:

Prettywrite berkata... [Reply]

Education fee utk uni xleh free gak ker?ahaha..

Irfa berkata... [Reply]

emm ..no komen :)
boleh?

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Yg EPF dah implemented pun Rai...

Kalau rahsia so automatically kakak bolehlah agak bukan adik dgn abanglah ye...

Unknown berkata... [Reply]

@Prettywrite, hehehe.. susah nak cakap lah bab tu.. :D

Unknown berkata... [Reply]

@Irfa, boleh!

Unknown berkata... [Reply]

@Kakzakie, aah kak..starting january aritu..

hehe..bukan..

Munn Jaafar berkata... [Reply]

yeke tahun ni xde duty tax kereta import??? lama sgt dh berangan nk sambar honda ni....hihihi


*aidid tu kalau tak sentuh psl skim sara 1M msti x kena blocked.skg ape pun tak boleh. jom bersih. kui3

Unknown berkata... [Reply]

@Munnafendy, duty tax untuk kereta hybrid dgn electric car je cik kak..kalau honda boleh ambik CRZ atau pun insight.. kalau jadi sambar CRZ tu bagitau akak eh.. akak nak tompang..hahha..

biasa la..dia tu glemer..sentuh bab tu memang nak kena la..pengaruh besar..

Hanis MY berkata... [Reply]

uwaaa byknya ketinggalan bab2 ni... oo minat crz eh hehe... carilah ap sesapa kat nihon...

Unknown berkata... [Reply]

BARU MLM TADI BUI DISCUSS DGN HUBBY PASAL KERAJAAN NI..HUHUHU

Cik Ina Do Do Cheng berkata... [Reply]

la ye ke aidid dah kena blocked, cik ina suka baca blog dia.apa pun tak boleh sekarang ni syyyy je boleh.

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com