Rabu

Excuses and blames make no difference in your life

Assalamualaikum

Rasanya semua orang tau yang no matter apa jenis alasan pun diorang bagi the result is still the same. Alasan lambat sampai office sebab traffic jem, sebab ada kereta accident, lampu isyarat rosak. Alasan tak bersenam sebab takde masa, tak sempat, sibuk, dan macam-macam lah. Apa pun alasannya. End result tetap sama. Lambat datang office. Tak bersenam.

Alasan semuanya untuk buat seseorang tu rasa lebih baik tentang diri diorang. Which is totally menipu diri sendiri. Sedangkan sebenarnya orang lain guna jalan sama jugak. Macam mana orang lain boleh sampai awal? Orang lain masanya 24jam jugak. Macam mana diorang ada masa nak bersenam. Blame lampu isyarat, blame bos sebab takde masa.

Kalau macam tu kita biarkan lampu isyarat atau pun bos yang control hidup kita. Masa kita. Dalam dunia ni ada dua jenis manusia, iaitu orang yang control circumstances dan juga victim of circumstances. People who control circumstances adalah orang yang control kehidupan mereka. Manakala victim of circumstances adalah orang yang biarkan orang lain control hidup mereka.

Jangan lah hidup dalam alasan.

Daa

5 comments:

Kakcik Seroja berkata... [Reply]

Alasan membuatkan hidup bagai tiada landasan...

bujal X berkata... [Reply]

alasan ada dua.munasabah dengan tak munasabah.kalau hari2 lambat sebab alasan yang sama itu memang mengarut.tapi kalau da keluar awal pastu ada eksiden yang menyebabkan lewat rasa boleh diterima kot..he~~

faraherda.razalan berkata... [Reply]

Kdg2 sy nak control traffic light tu tp bila sy control, tiba2 sy dpt surat saman. Adehh!

=D

lieynanilaz berkata... [Reply]

saya setuju dengan bujal.Kalau ada alasan munasabah mungkin boleh diterimapakai...hehe.

Kakzakie Purvit berkata... [Reply]

Kalau reason diberi once a blue moon reasonable tapi kalau seminggu sekali pun tak boleh masuk akal kan...

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com