Isnin

Try or Cry

Assalamualaikum

Aku dengar CD motivasi baru-baru ni. Konon dah penuh motivasi la sekarang ni. Hahaha.. Dalam CD tu dia ada mention 2 jenis golong. Satu dipanggil victim of circumstances dan satu lagi people who control circumstances. Sebagai seorang Islam aku wajib dan percaya pada qada' dan qadar. Tapi aku tengok pada hari ni terlalu ramai orang yang menjadi victim of circumstances dan menganggap bahawa segalanya yang berlaku adalah satu takdir sedangkan mereka tak berusaha untuk mengubahnya.


Victim of circumstances ni adalah golongan yang dikatakan sebagai "mangsa keadaan". Dalam CD tu diterangkan bahawa golongan ni biasanya adalah jenis yang menunggu keadaan yang sesuai untuk bertindak. Keadaan dimana kejayaan akan memihak pada mereka. Yang mana biasanya ia tak berlaku.

People who control circumstances adalah orang yang mengawal keadaan. Tak menunggu keadaan. Kalau nak buat something tu buat dengan whatever yang diorang ada. Walau pun biasanya in the end, golong mangsa akan kata pada mereka "ala, orang-orang yang berjaya ni adalah mereka yang bertindak pada masa yang betul, tempat yang betul" Mungkin ada betulnya sebab kalau dalam bidang investment kena invest pada masa yang betul dan invest pada saham yang betul baru boleh untung. Tapi nak dapat tu kenalah belajar bukan macam berjudi. Contohilah Warren Buffet.

Selain dari tu, golongan mangsa juga dikatakan adalah orang yang kata "nak buat", "akan buat".. tapi biasanya tak buat sebab keadaan tak mengizinkan. Jangan suka bertangguh. Speaker menasihatkan agar orang-orang yang nak buat tapi tak buat-buat ni, sila duduk diam-diam. Tak perlu bising nak buat nak buat tapi tak buat. Kejayaan ditentukan apabila action dilakukan, bukan apabila kita buat keputusan nak berjaya.

Nota kaki : Tak cuba tak tau. Nak tau cuba dulu. Others will tell you why you can't do it but how do we know that we can do it or not if we never try.

Aaaa..siapa yang kata nak kaya..sila lah berusaha dengan segera..jangan sembang je nak kaya..tapi tak buat apa2..

Daa

4 comments:

Unknown berkata... [Reply]

usaha tangga kejayaan setuju

Unknown berkata... [Reply]

@Bro Ahmad, betul bro.. tengah berusaha nak jadi blogger berjaya mcm bro..

qemaishak berkata... [Reply]

Kena ada keyakinan diri & usaha gigih baru nampak hasilnya insyaAllah:)

Kancil 8349 berkata... [Reply]

keyakinan dan semangat untuk berusaha dan berjaya...semua menjadi faktor kekuatan....dengan tangisan membuatkan orang lain semangat untuk berusaha

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com