Ahad

Hak sebagai pengguna

Berapa ramai antara kita yang sedar hak kita sebagai pengguna? Sebenarnya ramai antara kita yang tak berapa sedar hak kita sebagai pengguna..Actually aku pun tak sedar..hehe..tu pasal kena tipu..tapi demi hak aku..duit aku yang aku kumpul sekian lama..Aku berjaya dapatkan balik hak aku..

Sebenarnya..aku bernostalgia ni sebab girlfriend adik ipar aku belikan dia psp (kaya budak zaman sekarang naa..skolah tak dan abih lagi..hehe) So, excited la dia..tapi cuba cuba game tanak load. So diorang gi kedai tu semula kat lowyat..kat sana cina tu buat cemana taktau..bulih pulak..Balik rumah main tak bulih pulak..hampeh gilaa..

So hari ni..aku ngan hubby suruh si adik ni pegi semula kat sana..pulang psp tu..mintak duit semula 100%..alasan sebab psp tu bukan psp baru..psp tu refurb punya..dah rosak..sony buat perbetul balik..jual semula..packaging pun tak macam yang baru..cam guna kotak hadiah pinggan.. hehe.. cina tu kata la..ni refurb murah..kalau hat baru yang original tu 2ribu lebih.. hubby kata..dia concern buat pa..ikut suka kami la nak beli harga 5-6 ribu pun..duit kami.. ngehehehe..cina tu kata..tak boleh pulang duit..tuka barang takpa..

sekadar peringatan..kalau sekali korang da kena tipu mcm di atas tu..mintak terus duit balik.. 100%..kalau dia kata nak kena tukar barang ke apa ke..kata tak mau..kalau dia degil gak takmau pulang duit atau nak pulang duit 80% je ke..jangan ambik..resit pun jangan pulang kat dia.. cakap kat dia..kita gi ngadu kat tribunal tuntutan pengguna..

korang pegi kat mana-mana cawangan tribunal tuntutan pengguna..lepas tu buat report.. nanti dia bagi satu salinan utk nak bagi kat pekedai atau sapa2 hat menipu korang tu..hehe.. gerenti dia ketaq lutut..pulang balik duit..either way..kalau dia taknak pulang..nak masuk mahkamah pengguna pun..insya allah..akan dapat balik duit..

jadi..apabila korang kena tipu ke..tak puas ati dengan kualiti barang ke..nak mintak balik duit ke..kalau org kedai taknak bagi..bawak la kes ke tribunal..

apa yang menjadi masalah adalah..kebanyakan pengguna..termasuk saya sebelum ni..tak tahu wujudnya tribunal tuntutan pengguna ni..jadi banyaklah penipuan yang berleluasa..mungkin bagi kita ala..berapa ringgit sangat la kena tipu tu...duit boleh carik lagi..memang boleh carik lagi.. tapi kita jangan lupa yang org yg tipu kita tu..bukan tipu kita sorang je..malah dia memang carik duit dengan cara tu..

macam kes saya sendiri..saya salah seorang mangsa gores dan menang..alhamdulillah..nasib baik ada pakcik google..saya dapat balik duit saya tu apabila saya sedar yang saya dah kena tipu.. yang tipu saya tu..budak perempuan muka sopan je..pakai tudung lagi..bila dia tau saya refer kat tribunal..siap ugut saya..hehe..nasib baik saya hati keringg..syukur dapat balik duit tu..

tapi kesian bagi org yg kena tipu dengan gores dan menang ni..dan tatau hak mereka..actually saya tak sedar pun benda tu gores dan menang..sampai la saya tanya pakcik google..hehe.. kesian saya..apa pun.. sentiasa ingat yang customers always right..kalau dah sedar kita tertipu.. cepat2 rujuk kat tribunal pengguna tu..tapi pastikan setiap urusniaga ada resit..takde resit.. takde la bukti money transaction..diorang pun tak boleh buat apa..

2 comments:

Ilyana berkata... [Reply]

kalau kena kat saya leh la refer kat Rai camne prosedur nya ok? hehe..

p/s : baby aqil tdo nyomei2.. hehe

Unknown berkata... [Reply]

ehehe..insya allah..tolong kengkawan takde masalah punye..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com